2011. június 29., szerda

Összegzés folytatása

Szoptatás, fejés
.
Aztán a gyógytea, görögszéna, citromfű tea (ez egy kis nyugtatásra), homeopátia, no meg egy kis lézerterápia együttes hatásával megindult a tejem, a 3-4. héten már 40-80 ml-t fagyasztottam.
A napi teendőim így alakultak:
Az elején mindkét mellből kellett szoptatnom, mert kevés volt a tej csak az egyikből. Hajnalban a másik mellem mindig lefejtem, mert itt túl sok idő telt el a következő szopiig és addigra nagyon feszesnek éreztem a mellem ilyenkor. Ha nagyon feszül a mell, akkor a szervezet visszább veszi a tejtermelést, mert érzékeli, hogy sokat termelt. Ennek elkerüléseként fejtem, ami kezdetben 40-80, majd a 3. héttől 80-130ml lett.
A délelőtti szopinál még mindig váltott mellből szoptattam. Aztán délutánra annyira visszaesett a termelés, hogy jött a mindkét mellből szoptatás, az első 1-2 hétben még így is vissza kellett pótolnom a hajnali adagból. Ezzel semmi gond nem volt, elfogadta a cumisüveget, szépen kiszívta.
Kora estére aztán termelődött tejem, ekkor még a mindkettőből szoptatás maradt, a 3. héttől ez is beállt az egy mellre. Este aztán újra pótlás. Ekkor már az első hetekben szinte semmi nem termelődött. A 4. hét után rendeződött ez, ekkorra termelődött rendesen. A hajnali fejést még 2 hétig meghagytam, hogy legyen bőven tartalék, ha esetleg gond lenne, majd ezután elhagyhattam. Innentől lett a szoptatás előnyös, mert csak felkeltem, kb 10 perc alatt végeztünk és már aludhattam is. Korábban, a fejéssel együtt ez 45 percig tartott, amíg elmosogattam, azt is belevéve.
A szoptatások általában 10-45 percig tartanak. Hajnalban rövidebb, napközben hosszabb. Utána mindig büfiztetés a hasfájás elkerülése végett. Ha közben a pelenka megtelt, akkor cseréltem is. Néha egy kicsit felébredt, de hamar visszaaludt. Így legalább nem a kakiban alszik.
Bimbóvédő: az első hetekben semmiképpen sem jó a használata, mert cumi zavart okozhat, így én sem használtam. Bár a kezdetekkor igen jó kis fájdalom és sebesedés is kialakulhat, mint ahogy az nálam is kialakult, de inkább elviseltem, minthogy kísérletezzem. Ez kb egy hétig tartott, először a kórházban alakult ki, majd a tejprobléma miatt otthon is, de ez utóbbi már nem volt annyira vészes. Ekkor én is vettem, de csak néhányszor használtam, nekem nem volt praktikus.
Cumisüveg: óva intettek tőle, inkább pohárból itassam. A cumisüveg teteje pont jó erre a célra. Az első visszapótlásoknál próbálkoztam vele, de a tej fele a nyakában kötött ki, mert annyira éhes volt, hogy kalimpált minden irányba és emellett pedig többször félrenyelt, iszonyatosan köhögött, így a vállamra téve paskoltam a hátát, hogy ki tudja köhögni. Ekkor döntöttem a cumisüveg mellett, mert nem láttam értelmét az itatásnak. Annak ellenére, hogy napi 2-szer, később csak napi 1-szer kapott üvegből, rendesen szopik is.
Fejés: Avent mellszívó elektromos verzióját használtam, amihez hozzátartozik a kézi mellszívó alkatrész is, a kórházba ezt vittem be. Akinek olyan sok a teje, már ott is tud fejni. Ajándékként járt még hozzá mikrós sterilizáló is, ezt sokat használtam. Bár sokan ajánlották a kémiai sterilizálást, a Chicco folyadékot, mert az elkészített oldat 24 óráig jó), de a mellszívó használati utasításában benne van, hogy ez nem igazán tesz neki jót. Gondolom, kissé megkezdi a szilikont vagy bizonyos anyagokat old ki a műanyagból, ami nem lenne jó, ha belekerülne a lefejt tejbe.
Minden szoptatás után fejtem, még akkor is, ha azt éreztem, hogy teljesen kiürítette, így próbáltam meg serkenteni a termelődést. Kezdetben semmi, később 10-40 ml-eket sikerült fejnem. A fagyasztást steril zacskóba teszem, feldátumozva. 20 darab 1600Ft körül van. A büfés műanyag pohár sterilizálása szerintem nem jó, mert az biztos nem BPA mentes, és a mikróban a műanyagból oldódhatnak ki vegyületek, szerintem. Ráadásul sok helyet foglal. Az Avent poharai jók, mert fedelük van, de szintén sok helyet vesznek el.
Az anyatejet hűtőben maximum 24 óráig lehet tárolni, figyelve arra, hogy a leghidegebb helyre tegyük. Én mindig alulra, belülre tettem. Az ajtóra tilos tenni, mert ott megromlik a nyitogatások miatt. A frissen fejt tejet külön kell betenni a hűtőbe, és ha lehűlt, akkor lehet hozzáönteni a többihez. Erre nagyon jók voltak az Avent-es poharak, amit a mellszívóhoz kaptunk.
Pótláskor jól össze kellett forgatni, mert a tej zsíros részei kiültek a pohár szélére. Ugyanezt kell tenni fagyasztás előtt is. Visszaadás előtt érdemes megszagolni, nehogy romlott legyen.
A fejés kellékeinek mosogatását nem hagyományos mosogatószerrel végeztem, mert az illatos, és a sterilizálás után érezni lehet az illatát, így a tejen is. Ekkor váltottam a DM-ben kapható illatmentes mosogatószerre, majd ezt is lecseréltem a bababoltokban kapható NUK mosogatószerre. Ez a legjobb.

Mérleg:
Jó és rossz is. Abban az esetben jó, ha valakinek, mint nekem is, kezdetben nincs sok teje, így a babája keveset eszik. De ez csak akkor derül ki, ha megmérjük. Jó, mert láthatjuk, hogy mennyit evett, illetve hogy evett-e, volt-e tej. Mert hát velem is előfordult, hogy szopizott, akár 1 órán keresztül is, sőt volt, hogy szinte folyamatosan mellen akart lenni, nem értettem, hogy miért. Hát mert semmi tej nem volt benne, innen jöttem rá a tejproblémára. Ha ezt nem tudom, csak ülök felette és hallgatom, hogy sír, mert nem tudom, mi a baja.
Szóval szopi után megmértem, az első hetekben 0-20g között evett, ami ekkor is nagyon kevés volt. Tehát tudtam, hogy ez a baja, éhes. Noha vigaszt nem nyújtott az éhes baba tudata, de az orvos és a védőnő is vigasztalt, hogy ennek ellenére hízik, így tartsak ki, ne adjam fel. Köszi, gondoltam akkor, de most csak azt mondhatom, megérte. Bár könnyebb lett volna tápszerhez nyúlni, utólag azt mondhatom, megérte kitartani.
A mérleg rossz is, mert amikor folyamatosan mérlegel az ember, ha nem is ilyen típus, de hajalmosabb lesz azon problémázni, hogy miért csak annyi tejet evett a baba. Holott mi sem eszünk mindennap ugyanannyit – ezzel vigasztaltam magam.
Levonva a következtetést: az elején tényleg jó volt és támaszt is nyújtott, de ahogy a védőnőm is javasolta, ahogy szépen beáll a tejtermelés, érdemes leépíteni napi egyre, a fürdés előttire.

Visszatekintve a gyerekágyi időszakra, elmondhatom, hogy a szülésre sokkal jobban fel tudtam készülni, mint a szoptatási nehézségekre. A szülésen az ember egy nap alatt túl van, akármennyire is nehéz, viszont a szoptatási problémák több hétig is eltartanak, jobban kiveszik az ember energiáját.
Mindezek ellenére arra bíztatok mindenkit, hogy igen, érdemes kitartani a szoptatás mellett, mert ennél egyszerűbb táplálás és csodálatosabb érzés nincsen. A nehézségek azért vannak, hogy megoldjuk Egyszer minden probléma megoldható, érdemes rászánni az időt és tényleg kitartani. Persze mindezt amellett, hogy ha a baba súlya rendesen növekszik és a napi használt pelenka adagja is rendben.
Ha pedig nagy a bizonytalanság, érdemes bíztatást kérni másoktól, nagyon ránk fér ekkor. Így el tudunk jutni oda, hogy kisbabánk csak tejet kap és jól is érzi magát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése